رشد عروق خونی در عضلات زنان پس از یائسگی کاهش می یابد

22 سپتامبر 2020- یک مطالعه جدید از گروه تغذیه و ورزش در دانشگاه کپنهاگ نشان داد که تشکیل عروق خونی کوچک در بافت عضلانی زنان پس از یائسگی دچار اختلال می شود. یافته های این مطالعه اهمیت فعالیت بدنی برای زنان را قبل و در طول یائسگی، به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از پیشرفت بیماریها در مراحل بعدی زندگی نشان می دهد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی به طور کلی با افزایش سن افزایش می یابد. زنان در بیشتر طول زندگی خود، در معرض خطر کمتری برای بیماری های قلبی عروقی نسبت به مردان قرار دارند، اما با شروع یائسگی، این تصویر تغییر می کند و دلیل دقیق آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

دوچرخه سواری نتوانست رشد رگهای خونی را در زنان مسن تحریک کند

بر اساس این مطالعه ی جدید، توانایی تشکیل عروق خونی ریز(به نام مویرگ) در عضلات زنان در یائسگی به میزان قابل توجهی در مقایسه با زنان جوان کاهش می یابد. این مطالعه نشان داد که زنان مسن قادر به افزایش تعداد مویرگها در بافت عضلانی اسکلتی خود پس از یک دوره ی هشت هفته ای استفاده از دوچرخه ی ثابت نبودند. این نتایج درست مخالف با نتایجی است که قبلاً در مورد مردان جوان و مردان مسن گزارش شده بود.

مویرگها برای سلامتی مهم هستند زیرا برای جذب قند و چربی در عضلات مورد نیاز می باشند. از دست دادن مویرگ ها همچنین می تواند بر مقاومت به انسولین تأثیر گذارد و به پیشرفت دیابت نوع 2 کمک کند.علیرغم عدم رشد مویرگی، سلامت زنان پس از هشت هفته استفاده از دوچرخه ی ثابت از جهات دیگر از جمله آمادگی جسمانی کلی، بهبود یافت.

دانشجوی دکترای گروه تغذیه و ورزش در دانشگاه کپنهاگ، Line Norregaard Olsen، توضیح داد: عدم پیشرفت در رشد مویرگهای جدید به احتمال زیاد به دلیل از دست دادن دائمی استروژن پس از یائسگی است، این مطالعه از این ایده حمایت می کند که زنان قبل از یائسگی، در حالی که سطح استروژن آنها بالا است، از داشتن فعالیت بدنی بهره مند می شوند. تمرینات بدنی قبل از یائسگی شرایط جسمی بهتری را برای آنها در هنگام ورود به یائسگی فراهم می کند که بسیار مهم است. اگرچه هشت هفته تمرین ورزشی با دوچرخه ی ثابت، تأثیر قابل توجهی در برخی پارامترهای بدنی زنان بعد از یائسگی داشت، اما هیچ تاثیری در تشکیل مویرگهای جدید در عضلات آنها نداشت. تعداد کافی مویرگ در عضله برای عملکرد عضلات مهم است و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

پروفسور Ylva Hellsten، از بخش تغذیه و ورزش UCPH و محقق اصلی این تحقیق، در مورد پیامدهای بالقوه این مطالعه، گفت: تأکید بر این موضوع مهم است که داشتن فعالیت بدنی در طول زندگی، صرف نظر از سن هم برای مردان و هم برای زنان مفید است. اما مطالعه حاضر نشان می دهد که تفاوتهای اساسی بین زنان و مردان در نحوه ی تأثیرگذاری پیری و فعالیت بدنی بر سیستم قلبی عروقی وجود دارد. در نتیجه، این مطالعه باید منجر به تنظیم توصیه های ورزشی خاص برای زنان در این گروه سنی(59 تا 70 سال) شود.

در مطالعات آتی، محققان قصد دارند اثربخشی تمرینات ورزشی مختلف را برای بهبود سلامت زنان یائسه ارزیابی کنند، تا موثرترین تمرینات ورزشی را برای این گروه سنی بیابند.

منبع:

The Journal of Physiology, 2020; DOI: 10.1113/JP280189

www.sciencedaily.com/releases/2020/09/200922135738.htm